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Fonds documentaire OPTICA (Service des archives de l'Université Concordia)

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Yvonne Lammerich, Arlene Stamp
du 13 octobre 1994 au 12 novembre 1994
Aleph

Cette exposition regroupe deux artistes peintres dont la pratique picturale, perçue réciproquement comme champ d’investigation de la pensée, offre des similarités visuelles : affirmation de la littéralité du support, modulations de la surface (grille,répétition d’un motif) et un intérêt pour le cadre comme système d’inclusion et d’exclusion. Cette collaboration, basée sur le motif de l’aleph (tiré d’un roman de Jorge Luis Borges) se veut un énoncé de deux pratiques distinctes qui ont des qualités inter-relationnelles dans l’espace.

Au fil des années, Yvonne Lammerich a développé une série de motifs qui ont leur propre autonomie. Le rabattement de motifs géométriques abstraits est récurrent dans ce travail. Ce mode de présentation crée à la fois un effet de centre et de décentrement, suggérant ainsi une sensation d’apparence et de disparition.

Avec la série bien connue des Redworks, début en 1987, Alene Stamp questionne les modalités de la représentation. En cela, son travail, de nature conceptuelle, nous fait prendre conscience que l’art est un système codifié. Le travail de Arlene Stamp, présenté chez Optica, se veut l’écran / souvenir d’œuvres antérieures que l’artiste a re-contextualisées dans l’espace de la galerie. Pris individuellement et collectivement, ces deux pratiques proposent des modèles pour une architecture contemporaine de la pensée.

Cette deuxième partie du document est uniquement disponible en anglais:
"My work has a long self-referential history. I have tried to develop some visual equivalents, a visual language, that reflects my thinking about the concept of identity. On first observation, the physical evidence suggests an internal and external experience of identity which we have learned to construct in order to allow the self to position and navigate in the world. Very young children do not make this separation easily. Consciousness becomes the mediator between these 2 constructed fields. Its mediation is the structure of consciousness. It is possible to impose our belief structures on this field of consciousness and thereby shift it. It is by shifting that we create continuity in all direction. In my work I have been trying to shift this visual field from a monocular ideologized idealized heroic static position to an open receptive space that can suggest possibilities which the viewer has to participate in constructing. Something that has no absolute, no permanence, other than at the moment of cognition, when it perpetuates its own continuity."
- Yvonne Lammerich

"I saw the Aleph from all the points; I saw the earth in the aleph and in the earth the aleph once more and the earth in the aleph."
Jorge Luis Borges, The Aleph

"I am interested in fractal patterns as self-generating, ordering systems which are nonperiodic and therefore unpredictable. Fractal floor patterns can be produced by applying a rule of generation in conjunction with a chance element to a set of cells.

The "aleph" pattern began with a single set of active cells; a centre square attached to the four squares adjacent to it. Using a string of random numbers from the nonperiodic digits of pi, the rule of generation activates a cell’s four neighbours if the next digit in the string is 0,1,2,3,4 or 5. Otherwise the cell "dies". This process is applied in turn to each of the newly produced active cells, re-drawing the outer boundary of the shape with each application of the rule- until no active cells remain.

Fractal shapes are considered to of fractional dimensions; for instance, the "aleph" floor can be seen to sit somewhere between one and two dimensions. Similarly, it seems to be somewhere between abstraction and representation. Like much of my early work, there is a tension between an abstract system of representation which attempts to span all the possibilities, and the obvious artificiality and incompleteness of such a system. I cannot deny my fascination with such systems even as I realize their futility."
-Arlene Stamp

"The Aleph, streaming forth uncontrolled information, excites the mind, even if it cannot satisfy it." -Naomi Lindstrom writing on Borges’ story
-Communiqué de presse (Optica)

Yvonne Lammerich vit et travaille à Montréal. En 1994, elle obtient le studio du Québec à Paris. Elle compte plusieurs expositions solo et de groupe dont entre autres « Kunst aus Quebec / Canada », présentée en 1992 à la galerie Clara Maria Sels de Dusseldorf. En 1991, à titre de conservatrice, elle présente à la galeire Optica en collaboration avec James D. Campbell l’exposition « The Empirical Presence ».

Arlene Stamp vit et travaille à Toronto. Elle compte plusieurs expositions solos et privilégie dans sa pratique de collaborer avec des artistes. Mentionnons « Fictive Space », une collaboration avec Judith Scharwz présentée en 1994 à la galerie Illingworth Kerr de Calgary, « Storefront » avec Vera Gartley, Toronto (1992), « Dark Light » avec Andy Patton au St. Lawrence College, Kingston (1991).