Optica HOME
Archiféministes
Slide 7
+ News

Would You Like to Come to Dinner? Participants in Dinner Party Project Needed

Looking for an intern

Educational Programmation | Winter 2015

+ Info

Contact Us

Call for Proposals
Residency
Staff and Associates
Volunteering
Mission and History


+ Optica

5445 avenue de Gaspé
espace 106
Montréal, Qc
H2T 3B2
t: 514 874 1666
f: 514 874 1682
info@optica.ca

+ Electronic Mailing List
email
 

facebook
+ Support Optica
Become a member of Optica by making a donation and receive valuable privileges!
+ Programming

image


Gallery 1
Simon Menner
from September 10th 2015 to October 17th 2015
Le Mois de la Photo à Montréal Images from the Secret Stasi Archives

*Opening Saturday September 12, 7 PM - 9 PM*

Are archives the bastions of power? On January 15, 1990, hundreds of enraged citizens stormed the headquarters of the Stasi – the sinister secret police of communist East Germany – managing to stop the destruction of a large portion of its archives. Their action saved millions of files, photos, films and recordings, which have requests for consultation that are still running at approximately 5,000 a month.
+ Next

image


Gallery 2
Roy Arden
from September 10th 2015 to October 17th 2015
Le Mois de la Photo à Montréal - The World as Will and Representation – Archive 2007

*Opening Saturday September 12, 7 PM - 9 PM*

In 1818, Arthur Schopenhauer published The World as Will and Representation, considered the most fully developed manifestation of philosophical pessimism. For Schopenhauer, knowledge of what the world is and means can only originate in aesthetic experience. We are slaves to our desires, to the blind will to live – “Life is a torment and an opaque yearning” – but we have art to help us overcome it. Aesthetic contemplation detaches us from the endless chain of needs and desires.
+ Next

image



Nicolas Lachance
from November 14th 2015 to December 19th 2015

English to come

L’acte de peindre et ce qu’il signifie aujourd’hui habite pleinement Nicolas Lachance et se manifeste sous la forme d’une aisance à s’adapter à tous styles, outils et techniques. Prenant appui sur le questionnement des spécificités des langages pictural et photographique, sa pratique met en évidence les stratégies de création, de construction et les conditions d’apparition de l’image pour rendre compte du temps, de l’empreinte, mais aussi de la documentation du réel. Que ce soit par le polissage, le découpage ou le marouflage, la surface devient un espace pour traiter à la fois de la mémoire, de l’absence et de la consommation.
+ Next

image



Martin Leduc
from November 14th 2015 to December 19th 2015

English to come

Martin Leduc produit des installations sonores interactives qui se rapprochent de la conception d’instruments électroacoustiques inédits. Combinant sons instrumentaux à d’autres captés en plein air, ses compositions auditives - jamais similaires - se délient en suivant une série de règles et techniques, une approche systémique, qui tient compte de l’interaction du public et de l’environnement. Grâce à des modalités de déploiement cinétique, ses dispositifs génèrent des écosystèmes sensibles qui fonctionnent par couplage physique et algorithmique.
+ Next
+ Archives - Décades

image
© Page couverture l Book cover, S’étourdir de paroles, 1990.


+ Publications

Visions

Théâtre de Verdure
New
Mathieu Latulippe Visions [Documents de recherche], Laurent Pernel, Théâtre de Verdure (no3)
[18$]
Texts in French