David Elliot
du 8 septembre 1980 au 27 septembre 1980 Exposition solo / Solo exhibition
«Imaginez une scène encombrée avec des accessoire de théâtre... des choses simples... des boîtes, des 2x4, des cordes, des supports en bois, des miroirs, des fleurs artificielles.
Imaginez-vous qu'il fait tout à fait noir dans la salle. Les lumières sont éteintes. Il se peut aussi que le rideau soit tiré. Mais il est possible, quand même, de distinguer les choses sur la scène; on peut les voir comme par rayon-X, dans le noir, à travers le rideau, comme si chaque objet était éclairé par un projecteur.
Puis, il y a du changement. Des briques et des boîtes se déplacent. Il y a du cahotement. Quelques objets se regroupent, formant des petits amas stables. D'autre semblent tomber. Les cordes se tendent en tirant en place les arrières-plans de toile.
Plus il y a de mouvement, plus la situation devient confuse. Les miroirs et les arrières-plans compliquent la perspective. Quand vous croyez que vous voyez l'affaire sous son vrai jour, tout change.
Une chandelle romaine étincelle et grésille. Des moulinets tournoient à travers tout ceci, comme les anges de Giotto à travers une architecture qui louche.»
- Document interne (Optica) : démarche artistique
Ce document est uniquement disponible en anglais :
«[...]Returning once again to the subject of pricing, it is too bad that Lynn Hughes and David Elliot, the young artists exhibiting at Optica, have not even bothered to post the prices of their works.
It's a good thing we have Canada Council-founded parallel galleries like Optica that can exhibit new art without having to worry about selling to survive. But not listing the prices gives the impression that the artists couldn't care less about selling.
The gallery staff (who don't know the prices themselves) will put you in touch with the artists if you express an interest. But many people, for instance those who might be interested in filing away comparative price information for future reference, simply don't bother to do this. Selling contemporary art is hard enough. Why make it harder?
Having said this, I must add that unless the prices are low, I would not imagine this show would attract too many buyers (though the Art Bank has bought Hughes.) [...] Elliot's works, which are all similar, are like painted drawings. White outlines on black or red backgrounds depict scrambles of objects which the artist's notes compare to stage props—artificial flowers, mirrors, stage flats, etc. They are painted with honest professional flair.
But Elliott's works have relatively little lasting visual appeal and they lack the depth that can compensate for the absence of such appeal. Elliott's sculpture assemblage, including a painted wooden plant, spiky green leaves and all, shows a wittier side of his undoubted talents.»
- Nixon, Virginia, «(...) American Show Simple, Refreshing», The Gazette, 13 septembre 1980, p.57.
Bibliographie
- Nixon, Virginia, «(...) American Show Simple, Refreshing», The Gazette, 13 septembre 1980, p.57.